Vidste du at søvnmangel kan skade din krop - selv på kort sigt, men kan føres til kroniske helbredsproblemer og skabe negativ påvirkning af din livskvalitet?


Søvn har positive effekter på kroppen

For at du kan trække vejret og spise, så er det vigtigt at du også har mulighed for at sove meget. Mens du sover så har din krop travlt med at påvirke både din fysiske men også mentale sundhed, så du kan blive klar til endnu en dag.

Hos børn og unge frigives hormoner under søvnen, hvor de fremmer væksten. Hormonerne hjælper med at opbygge msukelmassen, samt foretage reparationer til celler og væv. Søvn er afgørende for udviklingen i puberteten.

Får du ikke den rette søvn du behøver, så kan din hjerne ikke fungerer ordentligt, og det vil påvirke dine kognitive evner og følelsesmæssige tilstand, hvilket alle helt sikkert har prøvet. Men når det fortsætter længe nok, så kan det faktisk også betyde at din krops forsvar bliver nedsat med risiko for at udvikle sig til en kronisk sygdom. 

De mere tydelige tegn på søvnmangel er:

  • Overdreven søvnighed
  • Gaben og 
  • irritabilitet 

Herudover så kan kronisk søvnmangel også betyde, at din balance, koordination og beslutningstagningsevner bliver forstyrret, samt at du har risiko for at falde i søvn i løbet af dagen, selvom du bekæmper det. Stimulanser som koffein du typisk kan får via kaffe er ikke i stand til at tilsidesætte din krops dybe behov for søvn.

Samtidig har du større risiko for at blive involveret i en ulykke, hvis du ikke har fået søvn nok og har indtaget alkohol, så forstøres risikoen. Harvard Medical School har lavet undersøgelser omkring dette, som viser at hvis man sover mindre end 5 timer om natten så øges risikoen for død af alle årsager med omkring 15 procent. 

Med den store forhøjelse af risici så er søvnmangel farligt for både dit mentale og men også din fysiske sundhed og kan dramatisk reducere din livskvalitet.

Centralnervesystemet er afhængig af god søvn

Centralnervesystemet i hjernen kan sammenlignes lidt med en motor i en bil. For at en bil kan køre så skal der være brændstof på tanken for at den kan køre og du kan blive transporteret forskellige steder rundt, hvor du ikke kan køre med 130 km/t på motorvejen med en tom tank. I så fald så kommer du ikke ret langt, og der kan nemt opstå skader når du løber tør for brændstof mens du kører.

Det samme er med centralnervesystemet, som er informationsmotorvejen i din krop. Søvn er nemlig nødvendigt for at holde centralnervesystemet kørende korrekt. Under søvn hviler hjernens sig og dens travle neuroner, hvorved der er mulighed for at der kan dannes nye veje, så du kan blive klar til at møde verden i morgen. 

Som tidligere nævnt så frigiver hjernen hos børn og unge voksne væksthormoner under søvnen, mens hos voksne producerer den også proteiner, som hjælper cellerne med at reparere eventuelle skader som er opstået i løbet af dagen i går.

Når du så har søvnmangel så bliver din hjerne ikke tanket op, og gør at kroppens energi er opbrugt til at du ikke kan udføre dine opgaver godt nok. Den mest åbenlyst effekt er søvnighed, hvor du kan finde dig med at du gaber og føler dig træg. Men mangel på søvn påvirker også din evne til at kunne koncentrere dig og lære nye ting, som kan have negativ indvirkning både på den kortsigtende og langsigtede hukommelse.

Søvnmanglen kommer da i vejen for din beslutningsproces og kvæler din kreativitet, mens dine følelser også bliver påvirket, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at have et kort temperament og humørsvingninger. Samlet set så bliver den kognitive funktion nedsat.

Søvnmangel kan have alvorlige konsekvenser

Fortsætter denne søvnmangel gennem længere tid, så kan det få meget alvorlige konsekvenser, idet det også øger risikoen for hallucinationer. Her er folk med narkolepsi eller systemisk lupus erythematosus, som har størst risiko. Manglen på søvn kan nemlig udløse mani'er i folk, der har eksempelvis manisk depression. Andre alvorlige risici kan betyde impulsiv adfærd, depression, paranoia og ikke mindst selvmordstanker.

Når hjernen ikke får søvn nok så er der også den bivirkning af søvnmangel at den kan tage mikrosøvn. Hvad er så Mirkosøvn spørger du måske?

Mikrosøvn er når du søver for kun et par sekunder eller et par minutter, men hvor du ikke er klar over dette. Her har du ikke kontrol over din søvn, og det kan være yderst farligt, hvis du kører eksempelvis eller laver andre ting, som kræver din fulde opmærksomhed hele tiden. Det kan også gøre at du er mere tilbøjelig til at komme til skade på grund af trips og fald. Ifølge National Heart, Lund og Blood Institute i Bethesda, Maryland USA så har utilstrækkelig søvn også spillet en rolle i tragiske ulykker med fly, skive og reaktornedsmeltninger 

FAKTABOKS:

  • Netsat hjerneaktivitet: Uden masser af hvile, vil din hjerne ikke være i stand til også at hvile og forny sig, så du bliver dårligt forberedt til at møde næste dag
  • Kognitiv dysfunktion: Når du ikke får nok søvn, så er det svært at koncentrere sig. Din kreativitet og problemløsningsfærdigheder forringes
  • Følelsesmæssigt: Søvnmangel kan gøre dig i dårligt humør, følelsesmæssige og hurtigt vredesudbrud
  • Depression: De langsitede effekter af søvnmangel omfatter angst, depression, og endda selvmordstanker
  • Tilbøjelig til uheld: Mangel på søvn kan gøre dig groggy og påvirke din balance og koordination, hvilket gør dig mere tilbøjelig til at komme til skade ved et uheld
  • Type2 Diabetes: Mangel på søvn påvirker mængden af insulin, der frigives efter du spiser, hvilket øger din risiko for at udvikle type2 diabetes.
  • Hjertesygdomme: Søvnmangel kan føre til kroniske kardiovaskulære problemer som hypertension og hertesygdomme
  • Højt blotryk: HVis du har forhøjet blodtryk, kan en enkelt nat uden tilstrækkelig søvn ophøje dit blodtryk for en hel dag
  • Vægtøgning: Mangel på søvn kan faktisk øge din appetit og din hjerne kan ikke få det budskab, at du har fået nok at spise
  • Svækket immunrespons: Immunssystemet vil ikke fungere på fuld kapacitet, så du vil have større risici for at blive syg, når du udsættes for bakterier og vira
  • Problemer med hukommelse: Både kort og langtidshukommelsen kan få det vanskeligt at fungere når du ikke får søvn nok, og derved kan have svært ved at indlære ting du skal kunne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Immunsystem

Ikke alene hjernens centralnervesystem påvirkes af den manglende søvn, det vil dit immunsystem også bliver ramt af. 

Det skyldes, at når du sover, så vil dit immunsystem nemlig producere nogle beskyttede stoffer - helt konkret drejer det sig om de beskyttende cytokiner og infektionsbekæmpende antistoffer. Når man er ramt af en virusinfektion bliver der også fortalt at man skal forsøge at hvile og sove så meget som muligt, så kroppen kan regenere sig igen. 

Cytokiner og de infektionsbekæmpende antistoffer bruger kroppen til at bekæmpe fremmede stoffer som netop bakterier og vira. Disse cytokiner og andre beskyttende stoffer også hjælpe dig med at sove, giver immunsystemet mere energi til at forsvare sig mod sygdom.

 

Søvnmangel betyder, at dit immunforsvar ikke har en chance for at opbygge sine styrker. Ifølge Mayo Clinics undersøgelser viser de, at hvis du ikke får nok søvn, er det mere sandsynligt, at din krop ikke vil være i stand til at afværge angriberne. Det kan også tage dig længere tid at komme sig efter sygdom. Langsigtet søvnmangel øger din risiko for at udvikle kroniske sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme. 

 

Åndedrætsorganerne

Da søvnmangel kan svække dit immunforsvar, er du mere sårbar over for respiratoriske problemer som en almindelig forkølelse og influenza. Hvis du allerede har en kronisk lungesygdom, er søvnmangel tilbøjeligt til at gøre det værre.

 

 

 

Fordøjelsessystemet

Ifølge Harvard Medical School , har i et par undersøgelser fundet en sammenhæng mellem manglende søvn og vægtøgning. Sammen med at spise for meget og ikke udøver, søvnmangel er en af de risikofaktorer for fedme. Der er også reporteret om flere personer med 22q11 duplication som har problemer med affødringen som følge af fordøjelsessystemet, hvor de så må tage et medicin som Monocol.

Søvnmangel øger produktionen af ​​stresshormonet cortisol. Mangel på søvn sænker din niveauer af hormonet leptin, som fortæller din hjerne, at du har fået nok at spise. Desuden hæver niveauet af en biokemisk kaldet ghrelin, hvilket er en appetitvækker.

Søvnmangel beder din krop til at frigive højere niveauer af insulin efter du spiser, fremme fedt oplagring og øge din risiko for at udvikle type 2 diabetes.

 

Kardiovaskulære system

Da du er mere tilbøjelige til at tage på i vægt, hvis du er kronisk søvn berøvet, er du også en øget risiko for problemer med dit hjerte-kar-system.

Søvn spiller en afgørende rolle i kroppens evne til at helbrede og reparere dine blodkar og hjerte. Søvnmangel kan føre til højere risiko for kroniske helbredsproblemer som forhøjet blodtryk, hjertesygdomme og slagtilfælde. Ifølge Harvard Medical School , kan for folk med forhøjet blodtryk, en nat uden nok søvn forårsage forhøjet blodtryk gennem hele den næste dag.

 

Denne artikel har tidligere været udgiver på Helthline, og er oversat til dansk med tilføjelser.